הגורמים לליקויים במבנה הלסת

ישנם לא מעט אנשים, צעירים ומבוגרים כאחד, אשר עלולים לסבול מליקויים במבנה של הלסת שלהם. יש לזכור כי לליקויים הללו יש השלכות כבירות - הם עלולים לגרום לצמיחה לא נכונה של השיניים, לכאבים, להתפתחות של ציסטות, לבעיות בדיבור ובאכילה ולעוד הפרעות שונות. לא מעט מהאנשים שיש להם בעיות במבנה של הלסת, צריכים לעבור טיפול של יישור שיניים ולא רק מסיבות אסתטיות - אלא כי המבנה הוא לא ישר באופן קיצוני. עם זאת, לפני שממהרים לטיפולים של יישור שיניים, או לניתוחי לסת או ניתוחים אורתודנטיים, חשוב מאד להבין מהם הגורמים האפשריים לליקויים במבנה של הלסת. יש לא מעט סיבות, ולכל אחת מהן יש השפעה אדירה.

אז מה גורם להפרעה?

• נזקים פיזיים מצטברים - אחת הסיבות הנפוצות ביותר לבעיות במבנה הלסת היא לא סיבה אחת, אלא בעצם מקבץ של סיבות שונות שאת כולן אפשר לכתוב תחת הקטגוריות של "פגיעה מצטברת". כך למשל ישנה תופעה של אנשים אשר חורקים בשיניים שלהם (בעיקר מתוך שינה). חריקת שיניים לא מסוכנת כשהיא מתרחשת פעםאו פעמיים. אבל כשהיא מתרחשת 50 פעם ברצף הדבר כבר עלול להיות עם השלכות על מבנה הלסת, וגם בוודאי יחייב טיפול של יישור שיניים. מעבר לכך, ישנם עוד נזקים מצטברים אפשריים - אנשים שסובלים מתופעה של נעילת לסתות למשל, או אנשים אשר עברו טיפול שיניים בעייתי וחובבני - הם אנשים אשר לאורך זמן, יכולים להתחיל ולסבות מבעיות במבנה הלסת שלהם. לרוב הדבר יתחיל דווקא בכאב ובתגובה דלקתית, ופחות במראה כלפי חוץ.

• טראומה - כמובן שיש לא מעט בעיות במבנה של הלסת שקל מאד לגלות את הסיבה להן - וזו טראומה חדה שהלסת עברה, לרוב כתוצאה מתאונה.אנשים שעברו תאונת דרכים, או אנשים שנפלו על הלסת שלהם, או שחפץ כבד פגע בלסת שלהם- הם כמובן אנשים שבוודאות היה להם בעיה במבנה, ולרוב עליהם לגשת לניתוח לטיפול בבעיה.

• מחלות שלא קשורות ללסת - יש שורה ארוכה מאד של מחלות אשר כחלק מתופעות הלוואי שלהן עלולות לגרום לבעיות במבנה של הלסת. כך למשל ישנה דלקת הפרקים שיכולה לגרום ללא מעט בעיות - אבל גם לשינויים במבנה של הלסת. מחלותהסרטן למיניהן עלולות לגרום לשינויים במבנה הלסת (אפילו רק בעקבות הטיפול, ולעתיםאפשר לטפל בכך בחזרה באמצעות טיפולי יישור שיניים). מחלות אחרות הן החצבת, הזאבת והחזרת - מחלות אלו משפיעות בין השאר גם על מבנה של הלסת ברוב המקרים, ודורשות טיפול מידי (אם כי לרוב טיפול תרופתי יפתור את הבעיה).

• מתח נפשי - האם אתם יודעים כי גם מתח נפשי משחק תפקיד בנושא של בעיות במבנה הלסת? אנשים שסובלים ממתח נפשי, סובלים באחוזים גבוהים יותר מבעיות של מבנה הלסת שלהם ואף פונים יותר לטיפולים של יישור שיניים! מה הקשרבין השניים? הסיבה לכך קשורה במידה מה בסעיף הראשון שאותו ציינו של נזק מצטבר.מיהם האנשים שסובלים יותר מנעילת לסתות וחריקת שיניים? לרוב תופעות אלו לא צומחות סתם כך, ואלא אם מדובר על תגובה למחלה או דלקת - הסיבה היא לרוב מתח נפשי שגורם להתפרצות הבעיות הללו בלילה, וכתוצאה מכך גם לשינויים במבנה של הלסת.

להיות ערים לכל הסיבות

בכוונה ציינו לפניכם רשימה ארוכה מאד של גורמים וסיבות לליקויים אפשריים במבנה של הלסתות. הרשימה הארוכה הזו היא רשימה שכל אורתודנט מומחה מכיר, והוא לרוב יתחקר אתכם בנושא- וכך הוא יוכל לספק לכם את הטיפול הטוב ביותר.
מבנה הלסת